Motivasjonsgavene

Motivasjonsgavene

Mennesket er skapt i Guds bilde og ligner Ham. Han har lagt noe av seg selv ned i oss. I skapelsesfortellingen blåser Gud livets ånd inn i mennesket og det blir til en levende sjel. Bevissthet, kreativitet, rettferdighetssans og personlighet har sitt utgangspunkt i Gud. Etter oppstandelsen puster Jesus på disiplene og sier ta imot Den hellige ånd. Den hellige ånd i et menneske viser seg gjennom god frukt og karismatiske gaver. Åndens frukt vokser over tid og gjenkjennes som kjærlighet. Åndens gaver blir synlige når de tas i bruk og gjenkjennes som kraft.

Den hellige ånds gaver kan deles opp i åndelige/overnaturlige kraftgaver og praktiske/naturlige gaver som vi kaller motivasjonsgaver. Kraftgavene er en del av å bli fylt med Den hellige ånd. Motivasjonsgavene en gudgitt del av vår personlighet og utrustningen gitt oss av Gud fra begynnelsen. Kraftgavene er ramset opp i 1. Korinterbrev 12. Motivasjonsgavene finner vi i Romerbrevet 12. En slik oppdeling av gavene er ikke vanntett og er ikke den eneste måten å se det på. Samtidig gir det oss et enkelt verktøy for å finne ut av hvordan vi er skrudd sammen og best kan tjene Gud. Det hjelper oss å se at det som motiverer meg er gitt meg av Gud, med formål å sette sammen en velfungerende menighet. Menigheten fungerer bedre når vi tjener ut fra gave og motivasjon enn når vi tjener for å fylle behov.

Jesus sier at den som vil være stor skal være de andres tjener. Dette er en stor utfordring for den vestlige verden som har klatret til toppen av Maslows behovspyramide hvor fokuset er å realisere seg selv. Går det an å realisere seg selv og tjene? Kanskje er svaret på det at den som lærer seg selv å kjenne, identifiserer sine gaver og ut fra det tjener Gud og andre, har funnet en slags kristen selvrealisering. Oppdage seg selv for å bety noe for andre.

Vi begrenser ofte tjeneste i kirken til gudstjenesten og det som skjer fra scenen. Men vi tjener også i LINKgruppene, barne- og ungdomsarbeid og diakonalt arbeid. Vi tjener heller ikke bare gjennom menighetens ulike aktiviteter og virkegrener. Å tjene er en måte å leve på- vi tjener hverandre og naboen i i hverdagen. Å leve slik og tjene ut fra i fra sine gaver er meningsfylt og gir glede.

Forrige
Forrige

Min plass i Sentrumkirken

Neste
Neste

Å SETTE TIL SIDE SIN TIENDE TIL GUD